Cílem naší neziskové organizace je vykonávat činnost za dosažením rozšíření zajímavých informací pro maminky, více informací naleznete v sekci o nás.




Cvičení pánevního dna – pomáhá s neplodností i po porodu

Pánevní dno má většina žen spojeno s inkontinencí, což je v podstatě nekontrolovatelný únik moči, který však je možno léčit. O tom, že by se mělo pánevní dno posilovat, slyšíte ze všech stran, ale důležité je i jeho uvolnění, protože napětí, které často v pánevním dnu bývá, může být i jedna z příčin neplodnosti. Pokud tedy chcete vyzkoušet všechny možnosti, které mohou pomoci s řešením tohoto problému a přispět k početí, naučte se pánevní dno uvolnit.

Problémy s pánevním dnem

O pánevním dnu se mluví jako o svalové míse, v níž jsou uloženy, či spíše se v ní nosí ženské orgány. Pánev je tvořena z kostí, které svým tvarem připomínají právě mísu a pokud by nebyla zakončena pánevním dnem, neměly by naše orgány žádnou podporu a v podstatě by nám padaly ven z těla.

Pánevní dno má tendenci klesat, zejména u žen, které prodělaly těžký porod nebo porod s tzv. nástřihem hráze (Epiziotomie), ale také u těžce pracujících žen a těch co neustále zvedají velmi těžké věci nebo mají sedavé zaměstnání. Podobné je to i u žen v menopauze, kdy bývají důvodem problémy s hormony.

Na procvičování pánevního dna existují dokonce speciální cvičební kurzy. Jednou ze zakladatelek je Renata Sahani (Škola pánevního dna), která nás s tímto cvičením seznámila trochu blíže.

Proč pánevní dno vlastně cvičit?

Pro začátek je tím nejlepším důvodem prevence inkontinence (u pánevního dna totiž nedochází k poklesu vždy, což je také důvod, proč se únik moči objevuje), to je důležité zejména u žen středního věku a starších ročníků. Další, kdo na cvičební kurzy, kde se posiluje pánevní dno, chodí, jsou ty ženy, kterým se nedaří dlouhodobě otěhotnět a na početí čekají až příliš dlouho.

Takovému problému se říká funkční neplodnost (tyto ženy totiž mají pánevní dno v trvalém napětí a stále stažené). Cvičením pánevního dna dochází nejen k jeho uvolnění, ale také se lépe prokrví, navodí se v něm pocit klidu a navíc se ženy učí, jak mají pánevní dno relaxovat.

Kdo by tedy měl pánevní dno stoprocentně procvičovat?

  • všechny ženy, které mají problémy s únikem moči (inkontinence)
  • každá žena, která trpí poklesem pánevního dna
  • ženy s prolapsem dělohy (což je stav, kdy děloha začíná klesat do pochvy)
  • při funkční neplodnosti, kdy cvičení pánevní dno oživí a nakopne ospalý hormonální systém (tzv. metoda 3×3) a také uvolní emoce schované v pánvi.

Co je vlastně metoda 3×3?

Spočívá v tom, že s pánevním dnem pracujete nejen jako s nějakým svalem, ale chováme se k němu jako ke květině. U každé ženy je nutné přihlížet k emocím v pánvi, psychosomatickým projevům, ale také na energetickou rovinu. Pokud je ženské pánevní dno v té správné rovnováze, hovoříme o něm jako o zdravě fungujícím, které by mělo být pružné jako trampolína. Povolené pánevní dno je nutno posílit neboli pozvednout klidové napětí, aby ty orgány tak nevisely. Existují však ženy, které mají pánevní dno až příliš stažené, přetrénované, což jsou ženy, které jsou v neustálém stresu, vrcholové sportovkyně nebo také manažerky. Jejich pánevní dno nepruží a v takovém případě je potřeba jej zrelaxovat, aby bylo opět pružné a v rovnováze.