Cílem naší neziskové organizace je zaměstnávat osoby se zdravotním postižením, více informací naleznete v sekci o nás.




Vitamíny pro děti

Výživa dětí má svá specifika a je důležité si uvědomit, že děti nemohou mít stejnou strukturu jídelníčku jako dospělá osoba. Zásadní je, aby dítě přijímalo vyváženou stravu, která mu dodá dostatečné množství minerálních látek, vitaminů a také energie. Nezbytné je rovněž zachování správného poměru hlavních složek potravy.

Optimální příjem potřebných živin se odvíjí od věku, pohlaví, výšky, hmotnosti, fyzické aktivity i zdravotního stavu jedince. Vitaminy jsou nezbytné pro normální chod organismu, ve kterém fungují jako katalyzátor biochemických reakcí, podílejí se na metabolismu tuků, sacharidů a proteinů.

Rozdělují se na vitamíny rozpustné ve vodě, tzv. hydrofilní, což jsou vitaminy skupiny B a vitamin C, a rozpustné v tucích, tedy lipofilní, kam patří vitaminy A, D, E a K.

  • vitaminy rozpustné ve vodě se v organismu nedají skladovat, takže pokud je jejich příjem přebytku, jsou vylučovány prostřednictvím moči.
  • vitaminy rozpustné v tucích se mohou v organismu skladovat, a pokud dojde k jejich nadbytku, může to vyústit až v hypervitaminózu, což se děje zejména u vyšších dávek vitaminu A a D, která často vyvolá vážné poruchy organismu.

Doporučený příjem vitamínů pro děti

Děti do šesti měsíců přijímají potřebné vitamíny i minerální látky během kojení, případně náhradní mléčnou stravou, pokud matka nemůže z nějakého důvodu kojit. Navíc se postupně nasazují příkrmy, ať už zeleninové či ovocné. Později se přidávají i masové.

Kojenci

Pro kojence od 5. týdne do 1 roku je důležitý vitamin D, jehož podáváním se předchází výskytu křivice (profylaxe křivice). Pokud jde o vitamíny A a C, ty se doplňují prostřednictvím ovocných i zeleninových šťáv. Vitamin A se také podává formou AD kapek, které zároveň zajistí přísun železa.

Batolata

Batolata mají zvýšenou potřebu všech vitaminu, ovšem nejvíce vitaminu B2, jehož potřebnou dávku pokryje dostatečný přísun mléčné stravy. Další potřebné vitaminy jsou C a také A, které získá v ovoci a zelenině. U vitamínů B1 a D jsou zdrojem ryby a maso.

U batolat už by měla být strava pestřejší a na pokrytí důležitých vitaminů a minerálních látek stačí 1 porce mléčných výrobků, k tomu 3 až 4 porce ovoce a zeleniny denně. Ideální poměr je 1 porce listové zeleniny, 1 porce ovoce či zeleniny s vysokým obsahem vitaminu C, 1 porce žluté nebo oranžové zeleniny, případně ovoce. Na jídelníčku by už mělo být i maso a ryby.

Předškoláci a školáci

U dětí předškolního a školního věku se výživové nároky začínají snižovat a začínají se tak trochu podobat nárokům dospělého organismu. V tomto věku mají zvýšenou potřebu vitaminu C, který podporuje imunitní systém, což je důležité zejména když se děti pohybují mezi dalšími dětmi, třeba ve školce, a vitaminů skupiny B (B-komplex), ty jsou důležité na zvýšení reaktivity při učení.

Adolescence, období intenzivního růstu a zrání organismu

Tento věk už obnáší fyziologicky vyšší nároky na přísun důležitých vitaminů. Zvlášť pokud jde o vitamin C, A, D a vitaminy skupiny B. Optimální příjem vitamínů záleží na aktuální potřebě, jako je růstová křivka, studium, sportovní aktivity atd. Pokud je například intenzita fyzické zátěže vyšší, zvětšují se nároky na příjem vitamínů, které se uplatňují v metabolismu bílkovin, nukleových kyselin a sacharidů. Jedná se o vitamin C, kyselinu listovou (B9) a vitaminy B1, B2, B6 a B12.

Během dospívání může často dojít k poruchám v příjmu potravy (obezita, bulimie, anorexie) nebo se může dítě uchýlit i k alternativnímu způsobu stravování, kterým myslíme veganství či vegetariánství. To je důvod, proč musí být zajištěno dostatečné doplnění vitamínů, které mohou chybět. V tomto případě je dobré vše konzultovat s lékařem, nebo přímo s odborníkem na výživu. Chcete-li například doplnit vitamíny skupina B, tak vyjma B12 a B9 (kyselina listová), jsou jejich dobrým zdrojem obiloviny, takže zařaďte na jídelníček svého dítěte kvalitní pekařské výrobky.

Obecně lze říci, že když bude strava dítěte pestrá a bohatá na ovoce i zeleninu, spolu s dalšími potravinami, které jsou zdrojem vitamínů, jako obilniny, mléčné výrobky, a občas také ryby, nemůže se stát, aby docházelo k nedostatku jakéhokoliv vitaminu či dokonce minerálních látek.